Port lotniczy Katowice – Pyrzowice należy do najważniejszych lotnisk w Polsce. Obsługuje on wiele lotów międzynarodowych; jest to miejsce doskonale znane polskim miłośnikom zagranicznych podróży, szczególnie po Europie. Lotnisko to posiada także ciekawą historię i wiele dekad rozwoju za sobą, zanim doszło do obecnej pozycji. W przeszłości był to obiekt wojskowy, ale z czasem przekształcono go w lotnisko cywilne. Po wielu modernizacjach Katowice – Pyrzowice stały się jednym z najnowocześniejszych i najlepszych lotnisk w całej Polsce. W tym artykule przedstawimy Ci zarys historii lotniska w Katowicach. Zapraszamy do lektury!
Początki lotniska
Pierwsze lotnisko w tym miejscu zostało zbudowane w czasie II wojny światowej, kiedy Katowice były zajęte przez wojska III Rzeszy. Niemcy zbudowali tu niewielkie lotnisko, które służyło jako port zapasowy dla stacjonujących tu samolotów wojskowych. Tutejszy teren był mocno bagnisty, przez co najpierw konieczne było przeprowadzenie szeroko zakrojonych prac melioracyjnych.
Z czasem lotnisko zaczęło pełnić także funkcje doświadczalne. Stacjonowały tu samoloty Messerschmitt Me 163, należące do pierwszych myśliwców o napędzie rakietowym. Oprócz tego do końca obecności Niemców port służył samolotom transportowym z zaopatrzeniem, a także bombowcom kierowanym przeciwko ogarniętej powstaniem Warszawie.
Lotnisko zostało zdobyte przez Armię Czerwoną w styczniu 1945 roku. Obyło się bez walk, choć Niemcy przed wycofaniem się zniszczyli znaczną część obiektu i zaminowali teren. Lotnisko zostało jednak odbudowane i aż do 1948 roku było użytkowane przez lotnictwo radzieckie. W 1948 oficjalnie przejęło je Wojsko Polskie.
Przekształcenie w lotnisko cywilne
Aż do lat 60 XX wieku lotnisko w Katowicach pełniło funkcję lotniska zapasowego dla Wojska Polskiego. Pomimo tego, że lotnictwo wojskowe korzystało z pewnych części obiektu jeszcze do lat 90, w roku 1964 odbył się tu pierwszy start samolotu cywilnego. Stało się to możliwe dzięki otwarciu nowej drogi startowej przystosowanej do potrzeb lotnictwa cywilnego.
Dalszy rozwój lotniska
Od tego czasu port lotniczy przechodzi nieustanny rozwój. W roku 1966 uruchomiono regularne loty pasażerskie – z Katowic do Warszawy – a w 1969 otwarto pierwszy cywilny terminal.
Przez kolejne dekady port lotniczy w Katowicach coraz bardziej zmieniał się w lotnisko cywilne. Ostatecznie w roku 2000 obiekt przeszedł w pełni pod zarząd cywilny.
Czasy współczesne
Jeszcze do lat 90 ubiegłego wieku port lotniczy w Katowicach obsługiwał tylko loty krajowe. W 1994 roku, dzięki otwarciu nowego, lotniczego przejścia granicznego Katowice – Pyrzowice, lotnisko mogło zacząć obsługiwać loty międzynarodowe. Ważnym punktem w rozwoju lotniska był rok 2015, kiedy do użytku został oddany nowy pas startowy. Droga ma długość przekraczającą trzy kilometry, co stawia port lotniczy w Katowicach w trójce jedynych lotnisk w Polsce dysponujących tak długim pasem. Sprawia to, że lotnisko może obsługiwać nawet wielkie, dalekodystansowe samoloty.
W 2019 roku lotnisko otrzymało ponadto nową, unowocześnioną wieżę lotów.
W swojej historii lotnisko w Katowicach przyjmowało kilka słynnych samolotów. W 2011 roku, jeszcze na starym pasie, wylądował tu słynny An-225 Mrija, największy samolot transportowy świata.
Rozwój infrastruktury lotniska w Katowicach
Aktualnie lotnisko w Katowicach jest jednym z najważniejszych portów lotniczych w Polsce. Obsługiwane są tu przede wszystkim loty do innych państw europejskich; z lotniska regularnie korzystają takie linie lotnicze, jak Wizz Air. Lotnisko i jego otoczenie cały czas się rozwija. Oprócz ciągłej modernizacji wyposażenia portu lotniczego, rozbudowywana jest również infrastruktura ułatwiająca pasażerom dojazd do niego.
